Saturday, April 11, 2020

Ratnaprasada

Ratnaprasada
Ratnaprasada is an ancient Uposathagara (a chapter house) located in the monastery of Abhayagiriya in Anuradhapura, Sri Lanka (Jayasuriya, 2016). It is considered as the largest building found in the Abhayagiri complex (Wikramagamage, 2004).

History
Ratnaprasada was the place where the monks of Abhayagiriya monastery gathered twice per month to confess and rectify their mistakes by reciting the Pratimoksha (according to the Bhikkhu discipline).

The original chapter house was built at the present site by King Kanitthatissa (164-192 A.D.) in the 2nd century A.D. (Jayasuriya, 2016; Wikramagamage, 2004). It was enlarged by King Mahinda II (787-807 A.D.) but plundered by the Pandyans in the 9th century A.D. (Jayasuriya, 2016; Wikramagamage, 2004). The ransacked building was restored by King Sena II [(866-901 A.D.) Jayasuriya, 2016; Wikramagamage, 2004]. The 10th-century Abhayagiri inscription reveals that, at the time the Ratnaprasada building was seen as a five-storied mansion.

The present structure has been dated by the archaeologists to the 7-8th century A.D (Jayasuriya, 2016). However, the excavations have revealed the remains of the 2nd-century foundation below the present building which according to the beliefs, is the remains of the original chapter house constructed by Kannitthatissa.

Muragala/the guard stone
Ratnaprasada
The Muragala (the guard stone) found on the left of the entrance of the Ratnaprasada building is considered as the most artistic guard stone found in Sri Lanka (Jayasuriya, 2016; Wikramagamage, 2004). The guard stone is dominated by the sculpture of the Naga-king who is holding a Purnaghata (a pot of abundance) on his left hand. The right hand of the Naga-king carries a bunch of flowers representing the prosperity (Jayasuriya, 2016). At the feet of his left leg is a small figure of a dwarf. Above the Naga-king is a round-shaped arch in which two Makara (dragons) with open mouths can be seen at either side of the arch. The figures of two couples of lovers are emerging from the mouth of these two dragons. These dragons and lovers, according to the view of some, may represent an idea related to the fertility and prosperity. However, according to another view, this reminds us the indulgence in worldly life is like entering the mouth of a dragon (Jayasuriya, 2016).

This artifact has been dated to a period between 7-9 centuries A.D.

Ratnaprasada
.
Attribution
1) Rathnapasada (Anuradhapura) 02 by Cherubino are licensed under CC BY-SA 3.0
2) Rathnapasada (Anuradhapura) 03 by Cherubino are licensed under CC BY-SA 3.0
3) Rathnapasada (Anuradhapura) 01 by Cherubino are licensed under CC BY-SA 3.0

References
1) Jayasuriya, E., 2016. A guide to the Cultural Triangle of Sri Lanka. Central Cultural Fund. ISBN: 978-955-613-312-7. pp.26-27.
2) Wikramagamage, C., 2004. Heritage of Rajarata: Major natural, cultural, and historic sites. Colombo. Central Bank of Sri Lanka. p.104.

Location Map

This page was last updated on 11 April 2020
For a complete tourist map follow this link: Lankapradeepa Tourist Map


A short note for local school students
රත්න ප්‍රාසාදය 

ශ්‍රී ලංකාවේ අනුරාධපුර පිහිටි අභයගිරි විහාරයට අයත් පුරාණ උපෝසතාගාරය (පොහොය ගෙය) රත්න ප්‍රාසාදය යනුවෙන් හැඳින්වේ.

ඉතිහාසය
අභයගිරිවාසී භික්ෂූන් විසින් මසකට දෙවරක් රැස්ව ප්‍රාතිමෝක්ෂය කියවා තම වැරදි නිවැරදි කරගත් ස්ථානය මෙය වෙයි.

මෙහි මුල්ම ඉදිකිරීම 2වන සියවසේදී කණ්ට්ඨතිස්ස රජු (ක්‍රි.ව. 164-192) විසින් කරවන ලදී. IIවන මහින්ද රජු (ක්‍රි.ව. 787-807) විසින් ගොඩනැගිල්ල විශාල කරවනු ලැබුවත් 9වන සියවසේදී පාණ්ඩයන් එය කොල්ලකන ලදී. කොල්ලකන ලද පොහොය ගෙය IIවන සේන රජු (ක්‍රි.ව. 866-901) විසින් ප්‍රතිසංස්කරණය කරන ලදී. දහවන සියවසට අයත් අභයගිරිය ශිලා ලිපියකට අනූව රත්න ප්‍රාසාදය මහල් පහකින් යුක්තව තිබී ඇත.

පුරාවිද්‍යාඥයින් විසින් වත්මන් ඉදිකිරීම 7-8 සියවස් වලට අයත්යැයි කාල නිර්ණය කොට තිබේ. කෙසේනමුදු, මෙම ස්ථානයේ කරන ලද කැණීම් වලදී වත්මන් ගොඩනැගිල්ලට යටින්, කණ්ට්ඨතිස්ස රජු විසින් ඉදිකලා යැයි විශ්වාස කෙරෙන ක්‍රි.ව. 2වන සියවසට අයත් පාදමක නටඹුන් හමුව ඇත.

මුරගල
රත්න ප්‍රාසාදයට ඇතුළු වන දොරටුව වම්පස දක්නට ලැබෙන මුරගල ශ්‍රී ලංකාවේ කලාත්මකම මුරගල ලෙස හැඳින්වේ. එහි වම් අතින් පුන්කලසක්ද, දකුණතින් මල් මිටියක්ද දරා සිටින නාගරාජ රුව සශ්‍රීකත්වය නියෝජනය කරයි. නාගරාජ රුවට ඉහලින් වූ මකර හිස් ද්විත්වයෙන් පිටවන පෙම් යුවල යුගල විසින් ප්‍රජනනයත් ඒමගින් සස්‍රීකත්වයත් දක්වන බවට අදහසක් වෙයි. නමුදු තවත් අදහසකට අනූව ඉන් හැඟවෙන්නේ ලෞකික සුව විඳීම යනු මකර කටකට යෑමක් වැනිය යන්නයි.

මෙම මුරගල 7-9 සියවස් අතරට අයත් නිර්මාණයක් යැයි විශ්වාස කෙරේ.

0 comments:

Post a Comment